Tret de sortida d’Espurnes Barroques 2019 a La Segarra i l’Anoia

Les activitats del Festival Espurnes Barroques han començat aquest dissabte 18 de maig a Cervera, Capital de la Cultural Catalana, vinculades al Dia Internacional dels Museus. Amb una assistència global de prop de 350 persones durant el cap de setmana, el públic ha valorat la qualitat de l’oferta i l’interès de les propostes que s’hi han presentat.

El el tret de sortida de la segona edició el va donar Ramon  Royes, alcalde de Cervera, que va agrair la presència del festival a la ciutat per primer any, posant en valor actes com la conferència sobre la galeria de retrats reials que es conserva a la ciutat, organitzada en el marc d’Espurnes Barroques pel Museu de Cervera, i que ha estat font de controvèrsia durant la legislatura.

Joan Solà, alcalde de Riner i impulsor del Territori Barroc, va felicitar-se que un festival nascut l’any passat de la iniciativa de set petits municipis de quatre comarques de la Catalunya Central (Estaràs a La Segarra, Súria i Sant Mateu de Bages al Bages, Pujalt a l’Anoia, i La Molsosa, Pinós i Riner al Solsonès) hagi tingut la força per emprendre una segona edició.

Josep Barcons (director artístic del Festival) i Carme Bergés (directora del Museu de Cervera) van afegir que el Festival és una iniciativa única al país, en combinar música, patrimoni i gastronomia sota el denominador comú del barroc. L’oferta del festival (17 concerts amb 12 produccions pròpies, 10 degustacions, 4 tastos, 4 àpats, 2 conferències i 2 tallers) es planteja com una marató barroca, amb una intensa oferta cultural de primer nivell que durant quatre caps de setmana consecutius de primavera s’estén per allò que es coneixerà com a Territori Barroc. Aquest Territori Barroc és la franja de petits municipis rurals que uneixen una Cervera i una Manresa que estan en vies d’erigir-se com a capitals del barroc a Catalunya: la primera des de la seva dimensió privilegiada de barroc civil i la segona com a futura seu del fons del pintor Antoni Viladomat provinent del MNAC.

 

Una conferència, tres visites, tres tastos i tres concerts en un sol dia

Fidel a la seva voluntat pedagògica i interdisciplinar, el Festival va començar amb una conferència de Francesc Miralpeix a la Sala de Plens de la Paeria de Cervera. Miralpeix —professor a la Universitat de Girona i un dels màxims experts en l’art del període barroc— va estructurar la seva ponència en tres parts: primer va parlar del panorama desolador que va quedar després de la Guerra Civil, durant la qual, en poc més d’un mes, es va destruir el 90% del patrimoni barroc català. Després va parlar de la funció del retrat (evocant la seva bella història mitològica), per passar seguidament a explicar i valorar la qualitat i unicitat de la galeria de retrats de La Paeria i la seva funció sociopolítica.

Després de les informades explicacions del Dr. Miralpeix, el violoncel·lista Guillermo Turina va oferir un recital exquisit que es va poder gaudir amb un vermut als dits. El seu repàs d’obres de compositors poc coneguts com Supriani, Facco, Dall’Abaco o Duport, va acabar amb una delicada Segona suite per a violoncel sol de J. S. Bach.

A la tarda, dos actors de la companyia Alea Teatre van rebre la quarantena d’assistents al concert de presentació de l’ensemble Les Délices du Roy al Paranimf de la Universitat. Plantejat com un concert intimista al voltant dels músics, el públic va poder gaudir de ben a prop de la veu clara d’Elise Efremov i de l’extraordinari talent del violinista Gilles Colliard, un dels màxims experts en barroc francès. Acompanyats per Eva del Campo i Guillermo Turina el concert va ser gravat per Catalunya Música i va acabar amb el tast d’un vi negre de Grau i Grau.

Vinculat amb la Nit dels Museus, el dia es tancava amb la visita a la Casa Museu Duran i Sanpere i el concert de Lettere in Musica, un laboratori d’investigació de la música antica vinculat a la Universitat Rovira i Virgili. Amb les entrades exhaurides, la nit es va cloure amb un tast del picapoll de Grau i Grau, explicat pel propietari del celler, ben maridat amb xocolata amb fruites de Chocolat Box.

 

Dues primícies i un dinar barroc el segon dia

El diumenge 19 de maig al matí, a l’església de Vergós Guerrejat, al municipi d’Estaràs (La Segarra), una vuitantena de persones van poder gaudir d’una de les propostes més arriscades del festival: un concert-conferència protagonitzat íntegrament per Isabel Esaín, violagambista i bioquímica. Durant una hora llarga, aquesta jove intèrpret i investigadora de Saragossa resident a Londres, va meravellar un públic entregat en tot moment, barrejant música i ciència. Amb una pissarra al costat per il·lustrar matemàticament els seus raonaments, Esaín es va ficar el públic a la butxaca amb la seva frescor i la brillantor de les seves interpretacions, que van acabar amb un brindis d’un escumós de L’Olivera en el moment del bis. En acabat, els assistents a l’acte van poder gaudir de les vistes sobre la Segarra encimbellats als peus del castell, on a la tardor es preveu una altra actuació d’Espurnes.

Amb la prèvia dels formatges i vins a Vergós Guerrejat, al municipi veí de Pujalt, ja a l’Anoia, es va poder degustar la recreació moderna d’un àpat barroc. Una cinquantena de persones van seguir les explicacions de Montserrat Coberó, historiadora experta en cuina històrica, tastant receptes com el “Platillo de la Batalla d’Almansa” o els crespells amb melmelada de taronja, unes delícies elaborades a la cuina de Cal Senyoret.

A la tarda, a l’església de la Puríssima, Edwin Garcia va presentar el fruit del seu últim any de treball amb la guitarra barroca, oferint un programa titulat Diferencias diferentes, que en pocs mesos sortirà editat en CD. El fandango amb què acabava el seu recital havia servit perquè, poc abans, la sintonia de Ràdio4 dediqués íntegrament el programa L’hora clàssica, amb Marga Lluch i Javier Pérez Senz, a la iniciativa del festival.

 

Riner, 20 de maig de 2019